Max-Q 3. generace a Nvidia GeForce RTX 3000: ty nejlepší novinky pro herní notebooky

Oldřich Kratochvíl

Whisper Mode 2.0, Dynamic Boost 2.0, novinky pro lepší výkon a AI technologie přináší maximální výkon špičkové hraní i kreativní práci.

Poohlížíte se místo herního desktopu po herním notebooku? Mít přenosnou herní mašinu přináší spoustu unikátních výhod a pro dnešní GPU dávno neplatí, že herní notebook je oxymóron.

Nové grafiky Nvidia GeForce RTX 3000 pro mobilní hraní mají všechny nejmodernější funkce potřebné pro dnešní a budoucí hry, které znáte z karet pro desktop PC, ale zároveň k tomu přidávají sadu speciálních technologií, které umožní dostat z formátu notebooku co nejvíc výkonu při co nejlepší mobilitě.

GeForce RTX 3000 přinášejí podporu nejnovějšího grafického API DirectX 12 Ultimate, s technologiemi jako je Variable Rate Shading, Sampler FeedBack, Mesh Shaders, které zlepšují výkon ve hrách a otevírají nové možnosti vývojářům při jejich tvorbě. Nejdůležitější částí DirectX 12 Ultimate pak je samozřejmě podpora raytracingové grafiky ve hrách, která přináší novou úroveň realismu v podání stínů, osvětlení, odrazů, ale potenciálně i dalších aspektů herního prostředí.

GeForce RTX 3000 díky své architektuře Ampere obsahuje zdokonalenou podporu pro raytacingové efekty, protože používá již druhou generaci RT jader pro akceleraci této grafiky, která dosahuje výrazně vyšší, dokonce až dvojnásobný výkon.

Ampere a grafiky GeForce RTX 3000 zároveň mají už třetí generaci Tensor jader, která poskytují akceleraci pro aplikace umělé inteligence. I jejich výkon je u této generace grafiky výrazně vyšší, až dvojnásobný, proti výkonu Tennsor jader druhé generace v předchozích grafikách Nvidia. Tuto AI sílu pak hráči mohou využít pro aplikace jako Nvidia Broadcast, nebo v technologii DLSS.

GeForce RTX 3000 ale mimochodem dokáže dodat spoustu výkonu navíc i ve hrách, které žádné nové technologie nepoužívají, když je to třeba: Ampere má posílené tradiční FP32 jednotky, které tak dosahují dvojnásobné výpočetní propustnosti proti předchozí generaci.

Specifikem notebookové formy GPU architektury Ampere jsou ale speciální funkce zaměřené na maximalizaci výkonu, komfortu a provozních vlastností v těchto specifických herních strojích, které jsou zastřešené pod hlavičkou Max-Q.

GeForce RTX 3000 přinášejí už třetí generaci těchto zlepšováků, která navazuje na to nejlepší z předchozích generací GPU Nvidia a přidává k tomu další.

Dynamic Boost 2.0: ideální výkon ve hrách limitovaných GPU i ve hrách limitovaných CPU

Max-Q třetí generace přináší už druhou vylepšenou verzi inteligentního řízení spotřeby a výkonu Dynamic Boost 2.0. Ta prolamuje omezení tradičních notebooků, v kterých mají samostatné GPU a procesor napevno přidělené limity spotřeby (TDP), které jsou ve výsledku také limity výkonu. To však znemožňuje energii přidělit optimálně tak, aby se vždy dosáhlo maximálního možného výkonu ve hrách. Dynamic Boost první generace umožnil přesouvat část spotřeby vyhrazené pro CPU do rukou grafické karty v situacích, kdy hra není procesorem limitována a ten kvůli malému vytížení nevyužívá celé své TDP. Část energie proto může dostat GPU, jehož výkon se zvýší a hra běží na vyšších FPS.

Druhá generace Dynamic Boostu, která je nová u grafik GeForce RTX 3000 a Max-Q 3. generace, je ještě pružnější. Dokáže reagovat i na situaci, kdy je třeba méně náročná eSports hra limitována procesorem a ne grafikou, takže přesun energie k GPU by neměl smysl. V takovém případě umí Dynamic Boost 2.0 naopak uskrovnit grafiku a zvýšit dostupné TDP a tím výkon přidělený procesoru, který bude moci nastavit vyšší takty a tím zvýšit FPS a responzivnost ve hře.

Přenastavení limitů mezi GPU a CPU probíhá neustále dynamicky u každé hry podle jejích individuálních potřeb, a to během každého vykresleného snímku; o rozdělení prostředků se stará speciální AI.

Navíc Dynamic Boost 2.0 už umí ladit GPU nejen jako celou jednotku, dokáže také selektivně zvyšovat výkon buď výpočetních jednotek GPU, nebo grafické paměti tím, že jim přidělí energii navíc. Dynamic Boost 2.0 tak podpoří vždy to, co v dané hře dokáže víc zlepšit výkon.

Whisper Mode 2.0: hrajte potichu

V noteboocích kvůli malým rozměrům ještě víc než v desktopu platí, že s výkonem jde ruku v ruce také hluk způsobovaný chlazením – byť technologie i zde hodně pokročily. Notebooky s Max-Q dovolují jak hrát s maximálním možným výkonem, tak i v režimu, kdy je zachovaná nízká úroveň hlučnosti – třeba pro příležitosti, kdy hrajete v noci, nebo třeba někde na cestě ve vlaku nebo autobuse.

Notebooky už dlouho podporují různé tiché režimy, ale ty zdaleka nejsou optimalizované. A přesně to je výhoda technologie Whisper Mode 2.0: snižuje hluk, ale zároveň se snaží při tom zachovat výkon co nejvyšší, a proto jde dál, než je pouhé snížení otáček ventilátorů a tím způsobené snížení frekvencí GPU a CPU.

Whisper Mode 2.0 používá umělou inteligenci vyladěnou zvlášť na míru každému laptopu (vybírejte si tedy tak, aby váš model měl Whisper Mode 2.0 implementovaný). V nastaveních softwaru GeForce Experience si zvolíte dvě věci: jednak máte posuvník, s nímž si můžete nastavit, jakou míru hlučnosti má systém udržovat. Současně si ale můžete nastavit také požadovanou snímkovou frekvenci her. To zajistí, aby kvůli tichu výkon neklesl příliš nízko.

Whisper Mode 2.0 pak automaticky zoptimalizuje nastavení jednak GPU a výkonu, jednak ventilátorů, aby byla dosažena požadovaná tichost, ale zároveň výkon. Klíč k tomu je, že technologie umí automaticky upravit nastavení detailů a kvality efektů tak, aby vám neklesly FPS pod požadovanou úroveň, umí třeba i snížit rozlišení hry, aby toho dosáhla. Hry tak pořád poběží plynule i přesto, že se notebook přizpůsobuje požadavkům na hlasitost chlazení. V praxi takto můžete snížit hlučnost o několik decibelů, což je razantní redukce.

Advanced Optimus: G-Sync i v notebooku, bez kompromisů

Max-Q nyní také u podporujících notebooků přináší technologii Advanced Optimus. Ta vylepšuje tradiční Optimus, který prodlužoval výdrž na baterii přepínáním mezi integrovanou a samostatnou grafikou. Původní Optimus vyžaduje, aby displej notebooku byl připojený k integrované grafice a samostatné GPU muselo při hrách všechny snímky posílat do paměti iGPU, odkud teprve byly kreslené. To však zvyšuje latenci a komplikuje implementaci variabilního obnovování G-Sync.

Advanced Optimus toto řeší použitím speciálního hardwarového přepínače, který přepíná LCD displej notebooku z integrované na samostatnou grafiku podle potřeby a tento problém obchází. Při hraní je připojení mezi GPU a displejem přímé a využije všech výhod adaptivního obnovování: plynulosti pohybu, potlačeného trhání a také snížené latence.

Battery Boost

Pro hraní mimo dosah zásuvek mají notebooky s GeForce RTX 3000 technologii Battery Boost, která prodlužuje dobu, po kterou akumulátor vydrží. Funguje nejlépe u her, které na GPU notebooku dosáhnou vyšších frekvencí, než je potřeba. Battery Boost šetří energii tím, že nastavuje frekvence a tím výkon přesně podle potřeb her – na vyšší úroveň jen v náročných scénách, zatímco v jednoduchých jsou frekvence snížené akorát tak, aby se dosáhlo potřebných FPS. Ve výsledku vydrží notebook delší hraní bez zapojení napájecího adaptéru.

Výkon navíc se hodí i v notebooku: proč DLSS a Resizable BAR?

Max-Q 3. generace zahrnuje i technologie, které na první pohled zlepšují jen samotný výkon. Důvod je ale jednoduchý: když něco zvyšuje výkon ve hrách bez zvýšení spotřeby, je to jako by se spotřeba snížila, protože GPU nemusí k dosažení potřebných FPS pracovat tak těžce.

Resizable BAR

Proto Nvidia do Max-Q 3. generace s grafikami GeForce RTX 3000 zahrnula funkci PCIe Express Resizable BAR. Ta umožňuje procesoru přistupovat naráz k celé paměti grafické karty, zatímco tradičně grafika zpřístupňuje vždy jen výsek. Toto v řadě her zefektivňuje komunikaci CPU a GPU, protože mnoho postupných přístupů k malým částem dat na grafice je možné místo toho provést naráz. Výsledkem jsou vyšší FPS, aniž by se spotřeboval watt navíc.

DLSS

Přesně stejný účel plní v balíku technologií Max-Q také DLSS, technologie, kterou znají dobře i hráči na desktopu. Tam tento AI upscaling, jenž dosahuje vizuální kvality blízké nativnímu rozlišení, ale s výrazně menším využitím hardwarových prostředků, slouží k dosažení vysokých FPS v náročných hrách s těžkými RTX efekty, nebo ve vysokých cílových rozlišeních.

V noteboocích DLSS může naopak zmírnit potřebný výkon, který grafika musí pro hraní dodat, a tím snížit její spotřebu a prodloužit výdrž. Pro požadované rozlišení s DLSS stačí vykreslit méně pixelů a zbytek dopočítá umělá inteligence běžící na Tensor jádrech třetí generace. Vyšší výkon se tedy opět dá využít na úsporu energie. DLSS se navíc dokáže doplňovat s technologiemi Battery Boost a Whisper Mode 2.0 a vylepší tak jejich výsledek.

Nvidia Reflex: kritická konkurenční výhoda v boji

FPS nejsou jediné měřítko výkonu. Pro špičkové hraní v soutěžní kvalitě potřebujete okamžité reakce a k těm co nejkratší zpoždění mezi vstupem a zobrazením, neboť tato prodleva kriticky zkracuje čas, který máte k tomu, abyste byli rychlejší než nepřítel. Nvidia vyvinula pro grafiky GeForce RTX 3000 technologii Reflex, která redukuje latenci ve hrách na bezprecedentní minimum pomocí úpravy jejich enginu a eliminaci front snímků na nulu.

Reflex současně umožňuje latenci měřit – můžete zjistit latenci mezi hrou a zobrazením na vašem displeji, ale pokud máte podporované vstupní zařízení jako myš, dokonce i celkovou latenci od kliknutí až po zobrazení. To vám může pomoci odhalit a řešit problémy a ladit výkon pro co nejkratší reakční dobu, což byste bez Reflexu mohli dělat zcela naslepo.

Studio: výkon pro kreativitu

Grafiky GeForce RTX 3000 ale přináší výhody i pro práci a kreativní činnosti, takže pomohou i studentům nebo těm, kdo pracují i baví se na stejném počítači. S ovladači Studio získáte špičkový výkon v kreativních aplikacích pracujících s videem, 3D renderingem nebo obrazem, podpořený technologiemi GPU architektury Ampere: od PCI Expressu 4.0 přes akceleraci ray tracingu po akceleraci AI algoritmů na Tensor jádrech.

Podporované jsou třeba Adobe Premiere a Photoshop, Blender, DaVinci Resolve a mnohé další.

Možnosti Nvidia Broadcast

AI výkon grafik GeForce RTX 3000 se dá využít také při streamování vašich herních seancí. Nvidia poskytuje aplikaci Broadcast, která dokáže upravit vstup z webkamery pro všechny streamovací či komunikační aplikace a aplikovat efekty jako rozmazání pozadí nebo jeho nahrazení grafikou či videem ze hry.

A dokáže také automaticky zoomovat a zarámovat člověka v záběru, jako by vás webkamera fyzicky sledovala. Díky tomu při nahrávání budete stále stylově v popředí a vaše video bude vypadat profesionálně. Hlasovou složku zase komponenta RTX Voice dokáže vyčistit od nežádoucího hluku a rušené, opět pomocí AI algoritmů.

Notebooky, pro které tato bonusová nabídka platí, najdete třeba zde na CZC .